vietnamesiska báhn bò

denna helgen är jag hos mina föräldrar och det har varit och fortfarande är hur mysigt som helst. mamma har lärt mig att laga vietnamesiska báhn bò, vilket är en kaka kan man säga som man äter tillsammans med sötad kokosmjölk och sesamfrö. det är gott men lite slim-ig och ganska mastigt så man kan inte äta hur mkt som helst. 3-4st små kakor går räcker. det tog väldigt lång till att tillaga då den ska jäsa i flera omgångar och sen ska allt delas upp i olika skålar då det ska vara olika färger på kakorna.

sen ska allt ångkokas i små formar som i sin tur måste oljas in så att smeten inte fastnar. formarna fick jag av mamma som i sin tur har fått de av mormor (några hade mamma köpt själv). vissa av formana är jättefina, som formar kakorna som små blommor. mamma berättade att just dem hade mormor köpt i vietnam.
summa kademumma så skulle jag  säga att det tog en hel dag för att tillaga kakorna men nu kan jag iaf!!!

bild: privat


Kommentarer
Postat av: Kattis

wow!

2012-01-29 @ 21:30:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0