recept på key lime pie

 

bild: privat


på önskan så publicerar jag receptet på key lime pie. det är faktiskt ett recept som jag hitta på arla. och för en gång skull har jag inte ändrat något i receptet. jo, jag struntade i att sikta över florsocker...det är redan tillräckligt sött! det var väldigt gott med färska hallon till om man har det tillgängligt. perfekt att göra dagen innan pajen ska bjudas.

 

12-14 bitar

15 digestivekex
125 g smör

Fyllning:
5 äggulor
1 burk kondenserad sötad mjölk, ca 400 g
1 dl pressad limesaft

1 lime för dekoration

 

Gör såhär:


Sätt ugnen på 175°. Krossa eller mixa kexen fint. Smält smöret och rör ner smulorna. Tryck ut smulblandningen på botten i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen ca 8 min. Rör ihop äggulorna i en bunke. Rör ner mjölk och limesaft. Häll smeten i formen. Grädda i ytterligare 15 min. Låt kallna. Låt den stå i kyl eller frys minst 3 tim. Låt den frysta pajen stå i rumstemperatur ca 20 min innan servering. Sikta över florsocker. Garnera med vispad grädde och limeskivor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0