julfika med världens sötaste tjejer

ikväll har jag haft riktigt fint besök. några av mina finaste vänner var här på julfika och det var superduper mysigt. särskilt när vi inte har setts på ett tag. det blev lite lussekatter, pepparkakor och chokladkolasnittar. o så testade vi den nya årets blossa glögg saffran. blev mkt besviken för glöggen smakade ingen saffran alls...mest sprit :S fick finfina presenter av mina söta vänner men det visar jag upp en annan gång. en av presenterna från mig var en hallon och choklassylt jag kokade igår kväll och här kommer receptet på den :)

för att göra 1 burk hallon-och chockladsylt behöver du:

  • 1 l hallon, frysta går bra
  • 4-5 dl muscovadosocker eller rårörssocker
  • 150 g mörk choklad (minst 70 procent), grovhackad

gör så här:
blanda hallon och socker i en kastrull och låt sjuda i ungefär en kvart. skumma av om det behövs. ta bort kastrullen från plattan och låt chokladen smälta ner i sylten. låt svalna en stund och häll sedan upp i glasburk. gott till ex. pannkakor, våfflor eller glass :)


bild: privat


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0