gör din röst hörd

i sverige röstar vi vart fjärde år och ibland för vissa större frågor som regeringen vill ha hjälp om. i schweiz röstar man nästan hela tiden för allt möjligt. idag är det röstningsdags o idag är en av frågorna om de nya eu länderna ska ha lika lätt som de andra eu länderna att komma till schweiz för att arbeta.


lokalerna stänger redan kl 12 på söndagen o det är ju inte så roligt att gå upp alltför tidigt på söndagsmorgonen så vi gick o rösta igår på tågstationen, där de har satt upp en provisorisk röstlokal (jag får ju inte rösta eftersom jag inte har någon rösträtt här).


något som förvånade mig väldigt mkt är hur schweizarna sätter sig in i alla dessa politiska frågor o att de aktivt röstar. det är nästan nån sort röstning vart tredje månand eller så. jag trodde aldrig att det skulle vara så många som röstade men "tji" fick jag. det var lång kö utanför den provisoriska röstlokalen.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0