jag som trodde att det var lätt

byråkrati. jag hatar byråkrati.

när jag bodde i guangzhou i nästan 3 månader fick jag problem med mitt visum och fick ordna lite papper från skolan och sen vidare till viseringsmyndigheterna för att lämna in allt och så nytt visum. det var inga problem med att lämna in passet ( jag var skitskraj att lämna iväg mitt pass i en vecka när jag var där ) men det var mycket jobbigt att hämta ut passet. hela byggnaden som viseringsmydigheterna var ungefär 5 eller 6 våningar hög, jag minns inte så noga. det jag minns vara att jag var tvungen att springa upp o ner för alla våningar för att hämta ut mitt pass.
 

det var ungefär såhär: jag skulle först till våning 3 för att lämna in mitt papper som jag hade för att få ett annat papper, sen skulle jag ner till våning 2 för att få betala. när betalningen är gjord fick jag ett nytt papper som jag skulle ta upp till våning 6 för att få en stämpel på mitt kvitto för att sedan springa ner till våning 5 för att ta en könummer lapp och vänta för mitt pass med ett giltligt visum. och jag tyckte det var jobbigt.


vad gör jag idag? håller på med att skicka papper fram o tillbaka i ungefär i en månad och har fortfarande inte fått något vettigt svar. och vilket land? sverige. vem sa att sverige är ett lätt land att bo i? jag trodde faktiskt inte att det fanns så mkt byråkrati i sverige. man kan tycker att det är jobbigt i kina men det är faktiskt inte mycket lättare i andra länder. väntar mig mer byråkrati när jag är tillbaka i schweiz. tills den dagen jag själv jobbar för mydigheter (vilket inte är så troligt) så kommer jag aldrig förstå varför alla dessa papper ska skickas fram o tillbaka.

särskilt nu när internet är så bra och effektivt. varför kan man inte fixa allt via internet och datorn? på det sätt sparar vi så mycket skog, eller hur? men klart, det suger ju fett mycket om alla saker skulle plötsligt skulle försvinna på datorn. men om allt bara kunde skynda på lite....pust....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0