den stora färgskrällen

har precis kommit hem efter en lång promenad till djurgården och har måtta ont i fötterna eftersom jag gick i mina stövlar. jag var på liljevalchs konsthall tillsammans med mathias moster för att se utställningen "den stora färgskrällen". det var helt underbart där inne med så många färger överallt. det var tavlor av sigrid hjertén, isaac grünewald och leander engström.


tavlorna var i så starka färger som klarrött, solgul och skogsgrönt. det var värsta d-vitaminkicken där inne. jag gillade leander engströms tavlor bäst då han målade så levande och vackert. de flesta tavlorna målades runt 1913-1919 och det är helt otroligt hur moderna de är. många av tavlorna skulle kunna vara målade idag. man kunde se detaljer som skulle finnas idag och ändå var det snart över 100 år sedan.

frågan som poppar upp i mitt huvud hela tiden är: var det de som var så moderna så de var före i tiden eller är det vi idag som egentligen lever i gårdagens mode? hur kan en sjal som målades för snart över 100 år sen se så snygg ut idag och kunna hittas på h&m? hur kan stolen i tavlan se exakt likadan ut som ikeas "ivar" köksstol? visst är det lustigt?


ska snart iväg på mysig tjejkväll/natt (övernattningsparty). känns som man är fjorton igen. men det ska blir sååå roligt :)


höstvegetation, torneträsk av leander engström 1910.
finns på prins eugens waldemarsudde museum


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0