shantaram

söndag och hemma igen. haft en veckas semester i de småländska skogarna. okej, inte så mkt skog men lite mindre än sthlm. det var skönt att komma ifrån stan ett tag o umgås med familjen.

vi var ju i köpenhamn för en vecka sen och sen har vi bara varit hemma och latjat. eller det var inte så mkt latjande, det har ju varit dåligt väder. men det blev en hel del film, promenader, en morgonjogging, lillebrors fotbolls match och midsommar firande så klart. tre syskon tillsammans firade med att äta god mat på terrasen och en massa trams...

äntligen har jag läst klart shantaram. det var en tjockis alltså. över 900 sidor.

boken är bra men det kommer delar då det är för mkt filosofiska funderingar och det tycket jag inte var särskilt spännande. måste erkänna att jag skummade igenom sidorna så fort han började filosofera. annars är det en bok som beskriver mkt om staden mumbai och det indiska folket. jag har själv aldrig varit i indien men beskrivningen han gör är varm och lätt och får mig att känna att det är indien jag vill åka till. boken är bra för att vara en självbiograf och det händer väldigt mkt hela tiden (förutom när han filosoferar med maffia gubben). men annars tyckte jag inte det var någon speciellt med boken och så otroligt bra som alla säger. lite väl överskattad. något jag stör mig lite på är att han skriver om sig själv som en väldigt ödmjuk person, medan jag egentligen tycker han är en ganska våldsam person som utövar kriminella handlingar hela tiden.

rekommenderas att läsa om man är intresserad av indien och inte har så mkt att göra då den är så lång. om du ska köpa den, köp den i pocket form. den är såååå tung.

titel: shantaram

författare: gregory david roberts