bánh bột chiên

vit som snö ligger det kvar rismjöl på mina rödmålade naglar. har precis blandat ihop en Bánh bột chiên.
jag har faktiskt tänkt att jag ska göra mer vietnamesisk mat och bakverk. och om jag ändå kunde läsa på vietnamesiska. finns hur mkt som helst på nätet att läsa om maträtter och hur man gör, men jag får väl ta o fråga mamma som vanligt.

bánh bột chiên översätts på engelska fried rice flour cake. om det är en kaka kan man ju diskutera då det är mer än maträtt eller mellanmål för mig. men det består av rismjöl, lite potatismjöl, vatten, olja och salt. det mest enkla är oftast godast eller hur? :)

allt detta blandas ihop så det inte finns några klumpar och sedan ångkokas det tills det blir en fast, vit kaka.
sen kan den sparas i nån  vecka och när man är sugen på att äta så skivas den upp i kuber, steks i olja med ägg, vårlök och soja för färgens skull. därefter äts den rykande het doppad i en blanding av soja, vinäger och chili. galet gott!!!

o just nu ångkokas det för fullt! :)

bild: privat



Kommentarer
Postat av: Kattis

Wow...det låter ju supergott!

2012-06-05 @ 00:11:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0