nybakade scones


bild: http://www.marthastewart.com/
kollage: lindang

idag fick jag en beställning av mina kollegor scones till frukost imorgon. så imorgon när klockan ringer kommer jag inte vara glad för det är lite tidigare än vad jag brukar gå upp, men när jag sätter på mig mitt förkläde så kommer jag må bra för det är ju så roligt att baka oavsett när :)
o nu när det snöar så så så mkt, finns ju knappast något bättre lyx än att äta goda scones på en vardag eller hur?

jag tycker defenitivt att du ska testa att baka mina scones. det är ett grundrecept som jag har gjort om en del för att de ska bli ännu bättre. de kanske inte är de nyttigaste scones men absolut de godaste. varför inte överraska någon du tycker om på en mysigt alla hjärtans dag frukost nästa söndag???

scones, 2st.

4½ dl vetemjöl
2-3 tsk bakpulver (beror på hur stora du vill ha dem)
½ tsk salt
50 gram smör
2 dl grädde

sätt ugnen på 250grader och lägg bakplåtspapper på plåt. blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. finfördela smöret i mjölblandningen. använd fingrarna, det är enklast. tillsätt grädden och arbeta snabbt samman till en deg. OBS! OBS! OBS! bakpulverdeg blir lessen när den knådas så gör inte det. knådning gör att degen blir seg och hindrar den från att resa sig. dela degen i två delar. klappa ut varje del direkt på plåten till en rund kaka. använd en matkniv för att dela varje deg i fyra delar och nagga den med en gaffel. grädda i mitten av ugnen i 8-10 min. o så vips har du yummitummi scones :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0