i'm a china lover




äntligen fredag! jag älskar fredagar för det betyder att det är helg imorgon.

tänkte ge er lite boktips idag. för att jag är en china lover ska jag tipsa lite om china böcker.


den första boken jag rekommenderar varmt är vilda svanar av jung chang. jag fick boken av m's mamma. det är en blanding av memoarer och historisk ögonvittneskildring. boken skildrar tre generationers kvinnors liv under 1900-talets kina, hennes mormor, mamma och hon själv. den fräscha upp mina kinakunskaper och gav mig många nya.

föresten, jag såg att boken var på bokrean i sverige så varför inte slå till?


när vi ändå är inne på de kinesiska gränserna finns det en bok som jag läser just nu och heter en röd hjältinnas död av qiu xiaolong. det är en krimi, fast jag måste erkänna att egentligen är det inte min sorts bok fast ju mer jag läser desto mer fastnar jag. förrutom att det är en mordgåta som ska lösas så är det många beskrivningar om hur kina var under slutet av 90-talet och in i början av år 2000. mycket måste ses i hänsyn till politik och alla måste vara försiktiga för att inte trampa på fel persons tår.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0