en långvarig förlovning // tusen strålande solar

det är sommar och då blir det en hel del läsning för mig. har nyligen läst klart två böcker. den ena är en långvarig förlovning. boken är bra men här är en av de få som jag skulle säga att filmen är faktiskt bättre. se filmen. både i boken och i filmen får vi följa Mathilde och henne kamp om att finna sin älskade som hade blivit iväg skickad till kriget (1:a världskriget) där han döms till döden pga självstympning. hon är övertygad om att han fortfarande lever medan alla och allt säger att han är död. då filmen är regisserad av jean-pierre jeunet så är den helt enkel bättre än bra. går inte beskriva det på något annat sätt.

titel: en långvarig förlovning

författare: sébastien japrisot


den andra boken jag läste ut idag är tusen strålande solar. jag vill knappt berätta något här då jag är rädd att avslöja för mycket om handligen. men det handlar om två kvinnors liv i afghanistan, hur de kämpar fram i de hemska förhållanden. läs den.
titel: tusen strålande solar

författare:khaled hosseini




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0