zhong gou

jag kan bli så upprörd ibland över saker som står i tidningar nu när os i beijing börjar snart. allt om kina tas upp. både för och nackdelar. men vad är det som fastnar i ditt minne när du läser en artikel? oftast det är om negativt eller hur? tråkigt, men så är det.


varje dag ser jag artiklar om hur dåligt det är i kina. och då börjar vi svenskar säga och tänka, oj vad dåligt det är för kineserna. det finns faktiskt dem som till och med vägrar att åka till kina för att landet är en diktatur. jag förstår de som har bestämt sig för detta för länge sen. men de som säger det nu bara för att de råkar läsa om det i tidningarna? de som sitter här i sverige och dömmer hur dåligt det är i kina? vad har ni för rätt att göra det nu? vet ni att det var varit så dåligt ställt sen långt tillbaka? detta råkar bara öppnas för era ögon just nu. sen när os rushen är över kommer ni ha glömt de stakars kineserna.


artiklen här som man kan läsa i aftonblandets hemsida ( o säkert i tidningen också) berättar hur hemskt en del pensionärer har det i hong kong. artiklen säger inte så mycket, men bilderna säger tusen saker. visst är det hemskt men visste ni att detta har funnits länge? det fanns även när hong kong var en brittisk koloni. gjorde någon åt det då? nu försöker den kinesiska myndigheten åtminstone göra något åt fattigdomen.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2917620.ab


jag dömmer också när jag ser nyheter från andra länder, men jag sitter inte o bojkottar ett land för det. kanske reagerar jag extra starkt för att jag är halvkines, för att jag jobbar med kina dagligen, kanske för att jag tror på kina.


och visst har kina en lång väg att gå. det finns en hel del att göra innan allt är perfekt. men vilket land har inte det?


bojkotta inte kina, snälla. det är ett land på väg framåt och åker man dit gynnar det folket. visst kan vissa saker de gör verka vara konstiga för oss. men det är deras traditioner. lika konstiga som vi dansar kring en gran på julafton. åk dit och känn på atmosfären, sup in alla dofter, smaka på alla smaker och framförallt träffa de mysiga kineserna. låt inte tidningarna berätta för dig om kina. låt kineserna göra det. 




lyckoträd i shanghai vid kinesisk nyår

Kommentarer
Postat av: Kattis

Bra sagt Linda. Jag håller helt med dig.

2008-07-17 @ 19:43:42
Postat av: J.eynie

Jag håller med dig där Lina!

Du har fått ett eget inlägg i min blogg, länkar till dig och hoppas det går bra.

2008-07-18 @ 09:52:23
URL: http://jeynie.blogg.se/
Postat av: J.eynie

Linda menade jag givetvis, d'et kom inte med :P

2008-07-18 @ 09:52:52
URL: http://jeynie.blogg.se/
Postat av: sandra

jag tycker att de som bojkottar att åka till kina gör det värre.. för genom turism kan landet få in pengar ju, och för att kunna göra nåt åt dessa saker måste man ju ha pengar. genom att bojkotta att åka till kina, så hindrar man ju deras utveckling på ett sätt.

puss

2008-07-18 @ 16:24:38
URL: http://applejuice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0