knaperstekta kycklinglår med lätt mosad potatis och tomater


bild: privat

igår skulle jag laga något speciellt till mig och lillsyrran. tänkte att jag skulle laga något från jamie olivers kokboken som jag fick i födelsedagspresent. det blev knaperstekta kycklinglår med lätt mosad potatis och tomater och det smakade jättegott! och det var så enkelt att tillaga också.


eftersom det var så lätt och gott tänkte jag att ni, kära läsare, också skulle få ta del av rätten. dock har jag ändrat lite i receptet vilket jag brukar göra när jag lagar mat efter recept :D


idag blev det hemmalagad sushi idag, men bilder på det kommer en annan gång...


4 portioner


800g färskpotatis, skrubbad
flingsalt och nymalen svartpeppar
12 urbenade kycklinglår med skinn
olivolja
600g körsbärstomater, gärna olika färger och former
bladen från en knippa oregano
4msk fin jungfruolja
rödvinsvinäger ( jag tog vitvinsvinäger för det var det jag hade)


lägg potatisen i en stor kastrull med kokande, saltat vatten och koka tills den är färdig.


sätt under tiden ugnen på 200 grader. skär kycklinglåren i tre bitar vardera och lägg dem i en bunke. gnid in köttet med olivolja, strö salt och peppar över och blanda väl. hetta upp stekpannan, lägg kycklingen i pannan med skinnsidan ner. stek på hög värme och vänd köttet ofta tills det är nästan genomstekt, cirka 10 min.
lyft över kycklingen med hålslev till en ugnsfast gryta eller form.


stick små hål i tomaterna med en vass kniv. lägg tomaterna i kastrullen där potatisen kokar (när potatisen är färdiga om 1-2 min). låt tomaterna koka med potatisen. sleva upp tomaterna och låt de rinna av och svalna och dra av skalet. tomaterna smakar så mycket mer då. potatisen är också färdig, låt rinna av i durkslag, mosa den sedan lätt genom att trycka på varje potatis med tummen eller en gaffel.


stöt det mesta oreganon i mortel tillsammans med en nypa salt. tillsätt olivoljan, en skvätt vinäger och lite peppar och stöt igen. häll kryddröran tillsammans med potatis, tomater och resten av oreganon över kycklingen. blanda väl. sprit ut alltsammans i ett lager i en lagom stor ugnsform och stek i ugnen tills alltsammans har fått fin färg, cirka 40 min.


good luck! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0