squash eller zucchini

bild: privat

när jag var liten hade min morfar en kolonilott inte alltför långt ifrån perstorps badhus. jag brukade följa mamma när hon skulle dit och hjälpa till att skörda den fina salladen, sockerärtorna och alla de olika sallader från vietnam. det var helt delikat! så fina sallader fann man inte i affärerna precis. och det bästa var när vi skulle ta med oss de stora, stora squashen som morfar odlade. de var riktigt gigantiska. när jag såg squash i affären första gången trodde jag att det var något fel på dem eftersom de var så små. jag var ju van vid de stora.

nu när systrarna kom hem från mina föräldrar kom de hem med 2 stora squash till mig. jag blev jätteglad över dem, men hur ska jag hitta ta upp dem? måste nog ta och skära ner dem för att frysa in.

när jag var liten så kallade jag dessa härliga grönsakerna för squash. men de heter ju också zucchini. så nu kallar dem för både och. vad kallar du dem för?

Kommentarer
Postat av: Kattis

Squash när jag var liten, men zucchini har det blivit på äldre dar av någon anledning. Lustigt egentligen.

2010-08-26 @ 22:14:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0