helg

bild & kollage: privat


äntligen helg igen. hade tråkigt så jag bakade en sats chokladkolasnittar. gör ni det också. de är toppengoda o super enkla att göra. tar knappt en kvart o sen en kvar i ugnen. do it!
serverar dem i min fina iitala skål jag fick i julklapp för två år sen. älskar den!

trevlig helg!


chokladkolasnittar (recept från www.arla.se)

ca.40st

100 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2 1/2 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker


Sätt ugnen på 175˚C. Vispa smör, socker och sirap med elvisp, använd visparna, tills blandningen är ljus och porös. Sikta ner mjöl, kakao, vaniljsocker och bikarbonat. Kör med elvispen tills det har blivit en smulig deg. Tryck ihop degen med handen i bunken. Ta upp degen på köksbänken och dela den i två delar, rulla ut varje del till en längd som är lika lång som plåten. Lägg rullarna på en plåt med bakplåtspapper. Platta ut längderna lite. De flyter ut i ugnen, men behöver ändå jämnas till lite med handen. Baka mitt i ugnen i ca 20 minuter. Låt längderna svalna lite innan du skär dem i sneda bitar. Låt kakorna kallna på plåten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0