blåbärssnurror

bild: privat

jag har haft en superskön vecka och helg med en del vin, parkteater, skratt o mys.

min lillasyster har ju varit här på besök i två veckor o vi har verkligen utnyttjat det fina vädret. i lördags bakade vi fina blåbärssnurror. även kallad för vasaloppssnurror. de är medelsvåra att baka men det är värt all tid i världen att göra för de är helt underbara goda! recept är från alltommat . det är riktigt fluffiga bullar fylld med blåbär och mandelmassa. om de ska frysas ner, ska de frysas innan de doppas i smör och socker.

28 bullar

ingredienser
50 gram jäst
2,5 dl vatten
250 gram rumsvarmt smör
1 dl strösocker
13 dl vetemjöl
2 ägg
2 tsk bakpulver

fyllning
50 gram mandelmassa
50 gram rumsvarmt smör
½ dl strösocker
½ dl blåbärssylt

granering
100 gram smör
2 dl strösocker


1. Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervarmt, 37°. Häll vattnet över jästen och rör tills den löst sig. Rör smöret smidigt med sockret, gärna med elvisp. Blanda ner smörblandning och ägg i bunken.
2. Blanda mjöl med bakpulver och salt och häll ner i bunken. Arbeta till en smidig deg tills den släpper bunkens kanter. I maskin ca 5 min, för hand ca 10 min. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.
3. Riv mandelmassan och blanda med smör och socker.
4. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och dela den i 2 bitar. Kavla ut varje bit till en rektangel, ca 20 x 55 cm. Bred mandelfyllningen på den ena degbiten och bred över blåbärssylt. Lägg på den andra degrektangeln och tryck till.
5. Skär degplattan i ca 2 cm breda remsor. Tvinna remsorna till snurror och lägg dem på bakpapperklädda plåtar. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min.
6. Sätt ugnen på 250°. Grädda bullarna mitt i ugnen 8-10 min. Låt svalna på galler.
7. Smält smöret i en kastrull eller i mikrovågsugn. Pensla bullarna först i smör och doppa dem sedan i socker. Servera.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0