mammas mumsmums bullar

måndagen börjades med att springa 3 km i skogen. som bonus fick jag blåsor på mina fötter efteråt. nice...


som ni kanske redan vet så lagar min mamma den bästa maten som finns och idag gjorde hon de goda "banh bao" (på vietnamesiska) eller "dai bao" (på kinesiska). det var super gott men så mycket jobb för några bullar. det kan jämföras med svenska kroppkakor men de är mycket godare. i kina och vietnam äter man de exempelvis till frukost eller lunch. det är vita bullar fyllda med kött. det finns olika varianter på dessa bullar. det finns även de helt utan fyllning som heter "mantou".


vanligtvis köper jag dessa bullar i asiatiska butikerna men om man får nybakade av mamma säger man inte nej precis. yummi, yummi, mumsfilibaba! jag passade faktiskt på att lära mig hur man gjorde "dai bao" så en dag ska jag lägga upp bilder på mina egna men idag får ni nöja er med min mammas.


bullarna görs för hand. degen kavlas ut och fylls med fyllning som består
av köttfärs, lök och shitakisvamp. knyts sedan skickligt ihop
 



bullarna läggs sedan i ångkokaren i för att tillagas


efter cirka 10 minuter i ångkokaren är bullarna klara för att njutas...mums


Kommentarer
Postat av: Anna

kan du förklara va man ska blanda me så det blir banh bao deg? :)

2009-06-27 @ 10:50:25
URL: http://aannatran.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0