lemon curd och zopf

fikan med tjejen häromdagen var trevlig. jag tog sedan spårvagnen till bellevue och gick in en snabbis på globus och gick ner till matavdelningen. allt brukar vara ganska dyrt där nere. det är lite som att handla på nk's matavdelning i stockholm. fast på globus är det mycket finare och det är mysigt att gå runt där o se vad de säljer.


just nu kör de "scadinavian christmas" tema. man kan hitta svensk gravad lax, kalix löjrom, västerbotten ost och andra saker som är svenskt producerat men inte särskilt svenskt, tycker jag.


jag gick runt där ett tag och tittade och gissa vad jag fann? jag hittade, inte svenskt alls utan engelskt, lemon curd. sen jag var på afternoon tea med tjejerna i stockholm så har jag varit så sugen på lemon curd igen. och så hittade jag den här för knappt 6 CHF. inte farligt alls. skulle kostat så i sverige också.


igår åkte jag till männedorf, där mathias systrar bor. jag hälsade på en av systrarna och lekte med barnen. vi bakade zopf och grittibänz. det är samma deg till dessa två men man gör olika former bara. jag berättar mer om grittibänz när det är dags för samichlaus (st. nikolaus=jultomten) den 6 december.


när jag kom hem på kvällen testade jag min lemon curd tillsammans med zopfen jag hade gjort och det var en succé. mathias blev också helt salig, men han kunde tänka sig att det skulle vara godare med scones och lemon curd.





den översta bilden: min första zopf, ganska liten men ändå, den blev fin
andra bilden: en zopf, en gubbe och snigel (grittibränz)
min gubbe och snigel är inte superfina, men hey, det var första gången...



Kommentarer
Postat av: Kattis

mmmm...lemon curd... Man blir ju bara så hungrig när man läser din blogg.



S:t Nicholaus. Va roligt. Mina föräldrar har alltid "firat" det då deras föräldrar gjorde det med dem. På morgonen när man vaknade fick man alltid något i ett par av sina skor. En liten peng, en godisbit, en clementin eller något liknande. Pappa retades alltid och la dit en gul lök till alla barnen. Hahaha...



KRAM

2008-11-13 @ 22:03:12
Postat av: Jennica

St.Nicholaus, på min födelsedag juh ^^

2008-11-16 @ 16:13:33
URL: http://chopstiicks.blogg.se/
Postat av: Patsy

Det är ju tuttar på gubben...hahahhaaa...hihihi..

2008-11-17 @ 20:22:50
Postat av: Linda

Patsy, det är faktist en fluga, inga bröst :P

2008-11-18 @ 11:39:16
URL: http://lindang.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0