asiatiskt

idag drog jag till new asia market som ligger på andra sidan stan för jag var sugen på dumplings. new asia market är en stor asiatisk butik, fasktiskt den största jag har sett under mina 27-åriga liv. de har bra utbud med nästan allt faktiskt och de har massor av färska asiatiska grönsaker. tyvärr så var det en tant som stod vid grönsaksdisken o roffade åt sig allt som fanns typ. hennes vagn var helt fylld. jag ville bara ha en påse morning glory men hon tog den sista. eller det fanns två andra påsar men salladen var så lessen att jag inte ens skulle ta med det hem ifall jag fick det gratis.


jag köpte med mig, som jag alltid gör när jag är i en asiatisk butik, sojamjölk. det är så himelskt gott. eftersom man får sälja/köpa vin och sprit i vanliga butiker här så fann jag att de sålde olika asiatiska öl. det fanns qing dao (kinesiskt men stavad nog med en annan fonetik, jag har skrivit med pin yin. jag tror att det brukar stavas tsing tao på flaskan), chang och singha (thailändsk) och till min förvåning hittade jag bia saigon (vietnamesiskt). jag har ju inte varit i vietnam så jag vet inte om det är ett känt öl men jag köpte en flaska för att testa till middagen. mathias gillade den men jag tyckte den var lite för bitter för min smak.


efter träningen idag gick jag in på denner (en affär som säljer allt möjligt lite billigare än andra affärer, vi köper allt vårt vin där exempelvis) och fann en jättefin flaska med asiatisk iste. det var grön te smaksatt med ginseng och honung. köpte den för den var så fin. och det var väldigt gott också. som vanlig iste men inte lika söt som liptons.


så till kvällsmat blev det några dumplings till förrätt, wokade risnudlar med grönsaker och räkor till varmrätt. efterrätt får bli frukt idag. riktigt familjen dang mat. eller vi har inte ofta förrätt. bara ibland när mamma har fått tag på krabba! då är det verkligen kalas! mumsfilibaba!


snart åker jag tillbaka till sverige för att fira jul med la familia. jag bara längtar!!!

bild 1. dagens väder, jag är på väg till posten för att posta ett brev till sverige och såg denna vackra utsikt.
bild 2. vietnamesiska ölen "bia saigon" och iste med den vackra flaskan.
bild 3. vår förrätt, tre olika dumplings


 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0