av ren lathet eller mänsklig instinkt?

Häromdagen var jag nere i Hötorgets T-bana (ehh...jag är faktiskt alltid där) och såg att en ny Pressbyrå hade öppnats. Det som jag tyckte var konstigt var att det helt plötsligt fanns ett behov av en Pressbyrå just där. Butiken var fylld med folk som handlande sina saker. Jag undrade vart dessa människor som var och handlande där, handlade förr? Var det i tobaksbutiken en trappa upp? Eller behövde de handla egentligen?


När jag var yngre och bodde hemma hos mina föräldrar och syskon hade vi ett dataspel som hette Rollercoaster. Jag tror den finns fortfarande fast lite mer avancerat, men inte säker.


Det var ett roligt spel där man byggde upp ett tivoli/nöjesfält med en viss summa pengar. Ju fler det kom och köpte och åkte desto mer pengar fick du för att bygga upp stället. Det jag tyckte var roligast var att titta på dessa människor som gick runt på nöjesfältet och åkte, kräktes (pga all karusell åk), åt, drack och hade kul. Så fort jag skapade en park, matställe eller toalett fick dess människor en ett behov av att gå till parken, äta, dricka eller gå på toaletten. Skapade jag då en instinkt av behov för dessa människor?


Är det samma sak som händer i Hötorgets t-bana? Skapar den nya Pressbyrån ett behov hos oss människor eller finns den redan där? Eller är vi helt enkelt bara lata och orkar inte gå uppför trappan och handla hos tobaksbutiken en trappa upp?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0